واقعی یا خیالی: خط تیره‌ها عملکرد آیفون را مختل می‌کنند

28 بهمن 1397 واقعی یا خیالی: خط تیره‌ها عملکرد آیفون را مختل می‌کنند

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ ناگهان دوستی در پیامی دوستانه چنین چیزی برایتان ارسال می‌کند: «تو آیفونت از ورودی صوتی استفاده کن و پنج بار بگو "hyphen" و ببین بعدش چه اتفاقی می‌افته»

از طرفی شاید خیلی وسوسه‌انگیز باشد که این کار را امتحان کنید و ببینید بعدش چه پیش می‌آید. اما هیچ با خود فکر می‌کنید اساساً چرا کسی باید چنین چیز عجیبی از شما بخواهد؟ از طرفی دیگر هم شاید بترسید امتحانش کنید- اگر واقعاً عملکرد آیفونم مختل شود چه؟

شاید به نظر مسخره بیاید اما فراموش نکنید که همین کار باعث شد تا برای مثال پلی‌استیشن‌های سونی بلوکه شوند. این اولین باری نیست که چنین بلایی سر اسمارت‌فون‌های اپل می‌آید: 1 ژانویه‌ی 1970 هم آیفون‌ها دچار مشکل بوت لوپ[1](boot loop) شدند. اپل این مشکل را برطرف کرد اما اگر این خط تیره‌ها دوباره همان دردسرها را ایجاد کنند چه؟

پس با این حساب آیا پنج بار صدا کردن Hyphen بلایی سر آیفون می‌آورد؟ ما این تئوری را امتحان کردیم و اکنون می‌توانیم نتایج این امتحان را به شما نشان دهیم:

بله یک چیزهایی اتفاق می‌افتد. به نظر می‌رسد با پنج بار گفتن Hyphen لانچر iOS خراب شده و همین کار باعث می‌شود دوباره به صفحه‌ی اصلی بازگردانده شوید. اما عملکرد آیفون مثل قبل است... نه اطلاعاتی از بین رفته نه چیز دیگری. پس می‌توانیم اینطور فکر کنیم که پنج بار hyphen گفتن هیچ مشکلی برای آیفون ایجاد نمی‌کند. هر وقت که بخواهید می‌توانید این کارِ مفرح را انجام دهید.

حتی سعی کردیم یک یادداشت متنی بسازیم و بعد با استفاده از ورودی صوتی پنج بار بگوییم hyphen تا ببینیم آیا باز گذاشتن فایل نهایتاً باعث گم شدن داده‌ها می‌شود یا نه. به این مسئله پی بردیم که کل متن همچنان دست‌نخورده باقی مانده بود (بعد از خراب شدن لانچر)؛ بنابراین این کار نباید منجر به گم شدن اطلاعات بشود. تا اینجای کار تأیید شده است که این ترفند تنها روی مدل‌های آیفون 6، 6s، s Max6، 8، X و  XS Max با آی‌او‌اس 12.1. جواب می‌دهد. همچنین تأیید شده است که این ترفند هیچ تأثیری روی  iPhone SE با آی‌او‌اس 10.3.1 ندارد- شاید این باگ در آخرین نسخه‌ی آی‌او‌اس معرفی شده باشد.

حکم: واقعی.

پنج بار تکرار کردن hyphen با استفاده از ورودی صوتی آیفون شما را برای لحظه‌ای مختل می‌کند اما جای نگرانی نیست؛ هیچ اتفاق بدِ دیگری نخواهد افتاد.

 

[1] بوت شدن گوشی به صورت غیر عادی ، بوت لوپ نام دارد.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.