توانمندسازی زنان: پیدا کردن شغل در حوزه‌ آی‌تی

20 اسفند 1397 توانمندسازی زنان: پیدا کردن شغل در حوزه‌ آی‌تی

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ امسال، روز جهانیِ زن حول محور هشتگ #BalanceforBetter چرخید؛ پیامی که به زعم ما فعالان حوزه‌ی آی‌تی بیشتر حاکی از برابری در حوزه‌ی امنیت سایبری بود. این هشتگ در حقیقت نسخه‌ی کوچک‌شده‌ی این عبارت است: Better the balance, better the world[1]. موضوع نابرابری جنسی در صنعت آی‌تی تا به حال به این اندازه اهمیت پیدا نکرده بود. در حال حاضر در حوزه‌ی امنیت سایبری به طور قابل‌ملاحظه‌ای فقدان حضور نیروهای زن حس می‌شود (طبق برآوردها،  90 درصد نیروهای دخیل در این حوزه مردان هستند). لابراتوار تحقیقاتی کسپرسکی[2]  طبق بررسی‌های انجام شده اوایل سال جاری به این موضوع پی برد که در صنعت آی‌تی به طور کلی، نیمی از پاسخ‌دهندگان از وجود تیم‌هایی خبر دادند که همه‌ی نیروهایشان مرد بودند، این یعنی شش برابر تیم‌هایی که در آن‌ها از نیروهای زن استفاده شده است (در حوزه‌ی آی‌تی).

من در یوگسلاوی بزرگ شدم... جایی که عشق و علاقه به کامپیوتر برای زنان معنایی ندارد و یا در خوشبینانه‌ترین حالت هنوز جا نیافتاده است. در دانشگاه اما، 70 درصد افراد در کلاس کامپیوترم زن بودند و این عُرف بود.... زنان اروپای شرقی همیشه ترغیب شده‌اند تا آرزوها و اهداف خود را در حرفه‌ی خود (که آی تی است) دنبال کنند. وقتی برای تحصیلات تکمیلی‌ام به اروپای غربی سفر کردم این رقم به 7 درصد رسید- یک شوک فرهنگی تمام عیار. و آنجا بود که حرفه‌ی برنامه‌نویسی را در میان معدود زنانی شروع کردم. یادم است کارم مشتری‌مداری بود و به عنوان خانمی جوان لباسی با رنگ روشن می‌پوشیدم. در تمام این مدت سعی کردم این موضوع را به نفع خود تمام کنم. با خود گفتم همین متمایز بودن می‌تواند مرا در اذهان ماندگار کند و کاری کند بتوانم روابط تجاری خودم را تحکیم نمایم.

حالا می‌خواهم زنان بیشتری بدانند و اگاه باشند که حرفه‌ی آی‌تی و خصوصاً حوزه‌ی امنیت سایبری مهم است و ارزش پیگیری کردن را دارد. همچنین می‌خواهم به آن‌ها قوت قلبی بدهم و بگویم این حوزه با تمام مصائبش همچنان با آغوشی باز پذیرای نیروهای زن است و از آن‌ها تمام‌قد حمایت می‌کند. ما بچه‌های لابراتوار کسپرسکی به تمام زنانی که ما را در این مأموریت خطیر یاری رساندند افتخار می‌کنیم- از آن‌هایی که در بخش فروش کار می‌کنند تا آن‌هایی که پست‌هایی در بخش تیم های تحقیقات و توسعه دارند. اما اینها کافی نیست... ما همچنان به نیروهای زن بیشتری در این حوزه نیازمندیم و بسیار علاقمندیم دامنه‌ی حضور زنان در این بخش را گسترده‌تر سازیم. ما برای نجات جهان از خطرهای امنیتی به دیدگاه‌ها و تجارب‌شان نیازمندیم. این مزیت، دوسویه است بدین معنا که هم نیروها از این حوزه منفعت می‌برند و هم این حوزه با حضور چنین نیروهایی بارورتر می‌شود.

در گفت وگوهایم با جین فرانکلند[3] نویسنده‌ی کتابِ ناامنی: چرا در جذب و حفظ زنان در حوزه‌ی امنیت سایبری شکست می‌خوریم و این شکست از امنیت همه‌مان می‌کاهد؟[4] و طرفدار حقوق زنان در حوزه‌ی امنیت سایبری به روش‌های پرداختیم که می‌شود بواسطه‌ی آن‌ها زنان می‌توانند دیدگاه‌ها و رویکردهای مختلفی نسبت به مسائل مرتبط با تهدیدها و خطرهای سایبری ارائه دهند. این نظرها و چشم‌اندازها می‌تواند برای جهان آنلاین بسیار ارزشمند باشد.

اتخاذ راه‌حل‌هایی برای پل زدن به این شکاف شغلی بین زنان و مردان در حوزه‌ی امنیت سایبری چندان هم کار سختی نیست. اوایل سال جاری از زنانی که از قبل در این حوزه فعالیت داشتند خواستیم راه‌حل‌های مورد نظرشان را در این خصوص پیشنهاد دهند. از بین تصمیم‌گیرنده‌های زن حوزه‌ی آی‌تی، 40 درصدشان معتقد بودند دولت و دانشگاهیان باید این انگیزه را در بانوان که حرفه‌ی آتیِ خود را در بخش تکنولوژی می‌بینند ایجاد کنند؛ اما در این میان شرکت‌هایی همچون کسپرسکی نیز می‌تواند گامی در این راستا برداشته و پروژه‌هایی حمایتی راه بیاندازد تا کمی از موانع ورود زنان به این حوزه کاسته شود.

ما در لابراتوار کسپرسکی همیشه شعارمان این است که بهترین فرد را برای شغل می‌خواهیم... خواه مرد باشد یا زن.. جنسیت اهمیتی ندارد. ما بخوبی به این امر واقفیم که باید اقدامات بیشتری در راستای جذب زنان در این صنعت انجام داد؛ بنابراین در سال گذشته بیش از هر زمان دیگری در این بخش فعالیت کردیم و سعی کردیم محیط را برای زنان جذاب تر کنیم. از همین رو، با شرکت PwC’s Tech She Can قرار داد بستیم تا به نحوی بانوان جوان را به ورود در حرفه‌های تکنولوژیکی ترغیب نمائیم. همینطور از رقابت Girls in Tech’s AMPLIFY نیز حمایت بعمل آوردیم و همین باعث شد استارت‌آپ‌های فناوری-محور بتوانند با عزمی جزم‌تر توسط زنان اداره شوند. همچنین شبکه‌ای انحصاری به نام Women’s Network معرفی کردیم که اجالتاً در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد (مقر در انگلستان) تا به طریقی بتوانیم زنان بیشتری را در این صنعت دخیل کنیم. امسال عهد بستیم برنامه‌های کاراموزی خود را در پلت‌فرمی وسیع‌تر پیش ببریم و کارگاه‌های آموزشی خود را به طور گسترده‌تری تبلیغ کنیم تا بستری ایجاد شود برای ملاقات با متخصصین حوزه‌ی امنیت سایبری.

رویکرد ما به ایجاد برابری نیروی کار در حوزه‌ی آی‌تی نگاه دوخته است- دیگر باید پا رو پا انداختن و تنها حرف زدن در مورد این معضل را کنار گذاشت و دست به عمل زد.

 

[1]هر چه برابری بیشتر باشد، دنیا هم بهتر می‌شود.

[2] Research Kaspersky Lab

[3]  Jane Frankland

[4] InSecurity: Why a Failure to Attract and Retain Women in Cybersecurity is Making Us All Less Safe

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.