نظارتی هوشمند روی بچه‌های باهوش

29 خرداد 1398 نظارتی هوشمند روی بچه‌های باهوش

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ بچه‌های امروزی در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید از ما پیشی گرفته‌اند: استعداد، ظاهر، خوشحالی، هوش. اما این پیشی گرفتن برخی اوقات باعث نگرانی والدین می‌شود. اکنون بچه‌های کلاس پنجمی هم دیگر می‌دانند مادر پدرهایشان دارند چه چیزی را از آن‌ها پنهان می‌کنند؛ دیگر بلد شده‌اند چطور دری که قفل شده است را باز کنند و یا از باغ اینترنت میوه‌ی ممنوع خود را بچینند.

برای محدود کردن بچه‌های باهوش این دوره زمانه که یک‌جورهایی اینترنت جزو لاینفک زندگی‌شان شده است اپلیکیشن‌های مختلفی با هدف کنترل و نظارت والدین بیرون آمده است؛ نمونه‌اش بسته‌ی امنیت کودکان کسپرسکی[1]. اگر بخواهیم به طور نظری به آن‌ها نگاه کنیم باید بگوییم این برنامه‌ها دسترسی بچه‌ها را به وبسایت‌ها و اپ‌هایی که -از نظر والدین‌شان- مناسب نیستند محدود می‌کنند. اما در عمل، بچه‌ها به سرعت یاد می‌گیرند چطور باید این ابزارها را دور زده و به هدف خود برسند. آن‌ها حتی می‌دانند چطور از همین برنامه‌های محدودکننده به نفع خود استفاده کنند. اگر دیدی فرزندتان همه‌ی این راهکارها را دور زده است اولین واکنش‌تان احتمالاً باید افتخار کردن به داشتن چنین بچه‌ی باهوشی باشد! اما خوب این میزان هوش یک‌جورهایی مشکل‌آفرین هم هست و البته پیدا کردن راه‌حل برای چنین مشکلاتی خیلی فوری هم بدست نمی‌آید. ترس به دلتان راه ندهید: ما امنیت کودکان کسپرسکی را آپدیت کرده‌ایم و در این بروزرسانی به سه مشکل معمولِ والدین پرداخته‌ایم.

امنیت کودکان کسپرسکی همیشه گزینه‌ای برای محدود کردن دسترسی به وبسایت‌هایی که یک سری محتواهای خاص دارد داشته است. خیلی بدیهی است که والدین نخواهند فرزندانشان به محتواهایی که مربوط به بزرگسالان می‌شود دسترسی داشته باشند و یا در مورد برخی موضوعات اطلاعات داشته باشند. اما طبقه‌بندی تمام وبسایت‌ها روی اینترنت کاملاً غیرممکن است- آن‌ها سرعتشان بیشتر از این است که بشود طبقه‌بندی‌شان کرد.

با این تفاسیر بچه‌های زرنگ همیشه راهی برای دور زدن قوانین پیدا می‌کنند اما دیگر این امکان وجود ندارد: ما به تازگی ویژگی‌ای تحت عنوان Block all websites ارائه کرده‌ایم که تمام این مشکلات را حل کرده است. در حقیقت این قابلیت (همانطور که از نامش پیداست) دسترسی به تمامی سایت‌ها را می‌بندند به غیر از آن‌هایی که والدین کودک اجازه داده است باز باشند.

این گزینه به طور پیش‌فرض غیرفعال است اما اگر روشنش کنید، تمام سایت‌ها -غیر از آن‌هایی که در فهرست سفید قرار می‌گیرند- به لیست سیاه اضافه خواهند شد؛ بنابراین کودکان نمی‌توانند آن‌ها را ببینند. این قابلیت در حال حاضر تنها روی ویندوز قابل ‌دسترسی است اما بزودی برای اندروید و آی‌او‌اس نیز عرضه خواهد شد.

چطور می‌شود به اپ‌های مورد علاقه همچنان دسترسی داشت؟

ممکن است با چنین بهانه‌گیری‌های معمولی مواجه شوید: «مامان... من تا ساعت 10 شب خونه‌ی تونی بودم. نه تونستم زنگ بزنم و نه پیام بدم. تو همه‌ی اپ‌ها رو خودت بستی و به من هم گفتی زنگ نزنم چون قرار ملاقات مهم داشتی. برای همین هم من زنگ نزدم». اکنون امنیت کودکان کسپرسکی کارکردی دارد که بواسطه‌ی آن می‌توانید دسترسی به تمام اپ‌ها را به غیر از تلفن ببندید.

سرویس‌های پیام‌رسان یک‌جورهایی زندگی همه‌ی مار تحت سلطه‌ی خود درآورده‌اند... تا حدی که دیگر به جای زنگ زدن همه از این سرویس‌ها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. در نتیجه، خیلی از والدین خواهان قابلیتی بودند که بتواند به آن‌ها اجازه دهد لیست سفیدی درست کنند از اپ‌هایی که به غیر از تلفن چیزهای دیگر نیز شاملش می‌شود. ما هم همیشه جلب رضایت مشتری برایمان از همه‌چیز مهمتر بوده و از همین رو در نسخه‌ی جدید محصول خود، کارکردی اضافه کرده‌ایم که بواسطه‌ی آن این امکان وجود دارد که اپ‌های کارامد را در لیست سفید قرار دهید و بقیه را مسدود کنید (در بازه‌ی زمانی مشخصی مثلاً از دوشنبه تا جمعه یا از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر). به بیانی دیگر، شما می‌توانید گیم‌های داخل کلاس را مسدود کنید اما اجازه دهید فرزندتان هر زمان که خواست از دیکشنری الکترونیکی یا سرویسی پیام‌رسان (برای در تماس بودن با شما) استفاده کند.

پاک کردن امنیت کودکان کسپرسکی سخت‌تر شده است

شاید بدترین چیز برای یک پدر و مادر که فرزندشان سمج و باهوش هستند این باشد که آن‌ها این محصول را غیرفعال کرده و یا اصلاً پاکش کنند. انجام دادن این کار روی کامپیوتر کمی سخت‌تر است اما روی اندروید خیلی راحت می‌شود این کار را کرد. در حقیقت از عمده مشکلات والدین در بخش نظارت کودکان همین پاک کردنِ مثل آب خوردنِ امنیت کودکان کسپرسکی توسط فرزندانشان است.

Kaspersky Safe Kids از مجوزهای خاصی برای ارتقای سطح رابط کاربری سیستم خود استفاده می‌کند که بسیار هم حائز اهمیت است. برای مثال، مسدود کردن دسترسی به تنظیماتی که کودکان جهت غیرفعال کردن درخواست‌های والدین‌شان استفاده می‌کنند. امنیت کودکان کسپرسکی اکنون موقتاً تلفن را برای یک دقیقه می‌بندد و نمی گذارد کودک کنترل والدین را غیرفعال کند.

بچه‌ها عاشق اینند که یک‌جورهایی پدر و مادر خود را اذیت کنند و از قوانینی که آن‌ها برایشان تعیین می‌کنند در بروند. همچنین خیلی دوست دارند یافته‌های خود را با بقیه در دنیای مجازی به اشتراک بگذارند. از همین رو همچنان داریم این محصول را از نسخه‌های قبلی‌اش پیشرفته‌تر می‌کنیم تا تمام لوپ‌ها برطرف شود. توصیه می کنیم برای نسخه‌ی اندرویدی این برنامه بروزرسانیِ خودکار آن را فعال کنید (هم روی دستگاه خودتان و هم روی دستگاه فرزندتان).

تلاش ما در طول این سال‌ها روی ارائه‌ی راه‌حل‌های کارامد نظارت والدین بی‌شائبه بوده است. سال گذشته Kaspersky Safe Kids در مجله‌ی رایانه‌ایِ پی‌سی مگزین بالاترین رتبه را در راه‌حل‌های کنترل والدین و همچنین از سوی دو لابراتوار بزرگ (AV-Test و AV Comparatives) گواهیِ Approved (مورد تأیید واقع شده) دریافت کرد. توجه داشته باشید که تمام این جوایز و افتخارات برای نسخه‌ی قبلی این برنامه است؛ حال این ابزار حتی از گذشته نیز بهتر شده است. 

 

[1] Kaspersky Safe Kids

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.