خرید امن برای گیمرها

27 آبان 1399 خرید امن برای گیمرها

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ دوست دارید گیم‌ها را به صورت آنلاین بخرید؟ همه‌ی امتیازها را پارو کنید؟ آیا چشم‌بسته به فروشنده‌های آنلاین اعتماد می‌کنید؟ متأسفانه باید بگوییم شما گزینه‌ی خوبی برای مجرمان سایبری هستید؛ همان‌هایی که کشیک جزئیات کارت اعتباری و اکانت گیمینگ شما را می‌کشند یا آیتم‌هایی را می‌فروشند که اصلاً وجود خارجی ندارند. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود بدون هیچ قدم اشتباهی گیم‌ها را آنلاین خریداری کنید.

  1.      خرید از منابع رسمی

شاید به نظر بسیار واضح و مبرهن بیاید اما منابع رسمی تنها جایی‌اند که باید ازشان گیم، لوازم جانبی مجازی، کالاهای مخصوص بازی و غیره‌ بخرید. نه فقط به این دلیل که افراد خوب و موجه این کار را می‌کنند؛ بلکه این تنها راهیست که دست‌کم مقداری تضمین‌دهنده است. اگر روی سایت مشکوکی اقدام به خرید کنید و فروشنده غیبش بزند باید برای همیشه با پولی که پرداخت کردید خداحافظی کنید. بنابراین، اولین توصیه ما این است که برای خرید گیم‌های پی‌سی به پلت‌فرم‌های برجسته و بنام چون استریم و GOG مراجعه کنید و یا به سایت‌های رسمی توسعه‌دهندگان سر بزنید، از اپ استور یا گوگل‌پلی اپ‌های موبایل را دانلود کرده و آیتم‌های بازی را فقط از خود گیم خرید داخلی[1] کنید. اگر به دنبال خرید غیرمعمول هستید شاید وبسایت توسعه‌دهندگان بیش از هر چیز دیگری به دردتان بخورد. برای مثال Steam Workshop جای خوبی است برای پیدا کردن ساخته‌های دیگر بازیکنان. اما سایت‌های مشکوک با پیشنهادات خرید عجیب و غریب به ریسکشان نمی‌ارزند.

  1.      صرفه‌جویی هوشمندانه

حراجی‌ها و پروموشن‌های خرید روش خوبی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید گیم به حساب می‌آید اما فقط به شرط آنکه زیرکانه صورت گیرد. برای مثال، Epic Games Store مرتباً گیم‌هایِ هدیه می‌دهد اما عجله نکنید و حواستان باشد روی لینکی که در آن وعده‌ی تخیفی دهان‌پرکن داده شده است کلیک نکنید. به احتمال زیاد چنین ترفندهایی، اسکم هستند. در عوض URL سایت توسعه‌دهنده یا فروشگاه را به طور دستی وارد کنید و ببینید آیا آن تخفیف اینجا نیز لحاظ شده است یا خیر. راه‌های دیگری که مردم به عنوان صرفه‌جویی گیمینگ به کار می‌بندند خرید اکانت‌ها یا کلیدهای گیم دست دوم است؛ آن‌ها روی سایت‌های بازار سیاه. خواهشمندیم دست به چنین اقدامی نزنید. احتمال اینکه آیتم، دزدی باشد و به زودی نیز غیبش بزند بسیار است؛ چون توسعه‌دهندگان و ناشرین قانونی از مدار خارج می‌شوند و هیچ تضمینی برای عودت مبلغ پرداختی در کار نخواهد بود.

  1.       بررسی خط‌مشی عودت پول

پیش از خرید، قوانین عودت پول فروشگاه مربوطه را بشناسید؛ خصوصاٌ اگر مطمئن نیستید گیم ارزش قیمتی که رویش خورده است را دارد یا نه. بیشتر خرده‌فروشان عودت پول را ارائه می‌دهند اما ممکن است شرایط و ضوابط هر یک با دیگری متفاوت باشد. برای مثال گیم‌های گوگل‌پلی برای تجدید نظر روی خرید خود تنها 48 ساعت فرصت دارید. استیم شاید عودت را بعد از دو ساعت از زمان خرید دیگر نپذیرد. افزون بر این، قوانین هر گیم با دیگری نیز فرق می‌کند. برای مثال یک گیم تخفیف‌خورده ممکن است دیگری پولش عودت داده نشود. پس بهتر است چنین چیزهایی را از قبل بدانید.

  1.      استفاده از کارتی مخصوص خرید آنلاین

باورتان می‌شود برخی‌اوقات وبسایت‌ها هک می‌شوند؟ بله حتی رسمی‌ترین سایت‌ها! و حالا اگر از بخت بد قربانی چنین حقه‌ای شدید جزئیات کارت اعتباری شما دو دستی تقدیم مجرمان سایبری خواهد شد. ایرادات و نقایص نیز می‌تواند به نشتی اطلاعات حساس منجر می‌شود (چیزی که برای استیم اتفاق افتاد). به جای ارائه‌ی کارتی که در آن کلی وجه نقد وجود دارد کارتی مخصوص خرید آنلاین تهیه کنید و در صورت نیاز موجودی‌اش را پر نمایید. بدین‌ترتیب اگر مهاجمین به کارت شما نفوذ کنند چیز زیادی دستشان را نخواهد گرفت. برخی از کارت‌های مجازی بانکی به طور خاص برای همین منظور صادر می‌شوند. شما همچنین می‌توانید سراغ کارت‌های پرداختی بروید که مخصوص گیمرها صادر می‌شوند؛ این کارت‌ها روی پلت‌فرم‌های گیمینگ و مزایاهای درون‌گیمی ارائه‌ی وجه نقد خواهند داشت.

  1.      استفاده از کانکشن امن

اطلاعاتی که روی شبکه‌های عمومی به طور آنلاین ارسال می‌کنید –فرقی ندارد جزئیات کارت بانکی باشد یا اطلاعات محرمانه لاگین- برخی‌اوقات به صورت غیررمزگذاری‌شده انتقال داده می‌شوند؛ بدین‌معنا که ادمین‌های شبکه و هکرها قادر به خواندن این اطلاعات هستند. توصیه ما این است که تنها از خانه به فروشگاه‌های آنلاین لاگین شوید (شبکه خانگی خود را نیز البته باید یه لایه‌ی محافظتی مجهز نمایید). اگر هم موقعیتی پیش آمد که باید از شبکه‌ی غیرخانگی استفاده کنید وی‌پی‌ان فراموشتان نشود. برای مثال، Kaspersky Secure Connection از داده‌های شما در برابر رهگیری روی شبکه عمومی جلوگیری می‌کند.

  1.      محافظت از اکانت

یادتان نرود که اکانت خود را همانجایی ایمن‌سازی کنید که خریدهایتان در آن ذخیره شده است. برای جلوگیری از فروش مجموعه‌تان توسط مهاجمین سایبری و یا خرج کردن پول داخل کارت‌تان، اکانت خود را روی استیم و بتل‌نت –و هر پروفایل شبکه اجتماعی که برای لاگین شدن به فروشگاه‌های گیمینگ استفاده می‌کنید- محافظت نمایید؛ به همین جهت باید چک کنید ببینید از طریق شبکه‌های اجتماعی به کدام سایت‌ها لاگین کرده‌اید. برای مثال، به منظور پیدا کردن فهرست فیسبوک به تنظیمات رفته، روی Apps and Websites در منوی سمت چپ کلیک کنید.

  1.      محافظت از دستگاه

کامپیوترها، اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌هایی که برای گیمینگ از آن‌ها استفاده می‌کنید نیز به محافظت نیاز دارند. یک آنتی‌ویروس مطمئن جلوی وبسایت‌های متخلف و بدافزارها را گرفته، همچنین در خصوص مشکلات امنیتی به شما هشدار داده و بر خلاف این باور غلط عمومی گیم‌پلی را لو نخواهد داد. حالت گیمینگی که در راه‌حل‌های امنیتی مدرن پیدا خواهید کرد -موقع بازی در حالت تمام‌صفحه- به طور خودکار شروع به کار می‌کند.

 

[1]خرید درون اپی

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.