شفافیتِ ردیابی اپ روی دستگاه‌های اپل

۱۴۰۰/۲/۱۱امنیت اطلاعات

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ جدیدترین بازی Candy Ninja: Battle Royale را دانلود کرده‌اید و می‌خواهید چند ساعتی را با آیفون و آیپد خود سرگرم شوید؛ اما به محض باز کردن اپ اولین چیزی که می‌بینید یک اطلاعیه است که می‌گوید:

«به "Cany Ninja" اجازه می‌دهید تا فعالیت شما را در اپ‌ها و وبسایت‌های سایر شرکت‌ها ردیابی کند؟».

این جمله چه معنایی می‌دهد؟ چه مزایایی وجود داشته و چه ریسک‌هایی در کمین است؟ و چرا دوست‌تان چنین نوتیفیکیشنی را روی آیفون خود دریافت نکرده است؟

شفافیت ردیابی اپ[1] چیست؟

اپل همیشه ادعا دارد برای داده‌های محرمانه و حریم خصوصی کاربرانش ارزش و اهمیت بسیاری قائل است. درست بر طبق همین الگو ژانویه 2021، توسعه دهندگان iOS، iPadOS و tvOS تضمین دادند که نسخه‌ی 14.5 به بالای این سیستم‌ها از اصل شفافیت ردیابی اپ پشتیبانی می‌کنند. این برای کاربران بدان معناست که هر اپی که برای مقاصد تبلیغاتی – که اپل اسمش را گذاشته شناساگرهای تبلیغ‌کننده (IDFA) - از شناساگرهای دستگاه استفاده می‌کند می‌بایست به طور روشن و واضح توضیح دهد که چرا چنین کاری می‌کند و صراحتاً مجوز کاربری را درخواست کند. این درخواست مجوز باید چنین ظاهری داشته باشد:

به نقل از اپل، این درخواست می‌بایست رابطه بین توسعه‌دهندگان اپ و دارندگان دستگاه را شفاف‌سازی کند. اگر اپ فرضی چراغ قوه یا یک کلاینت شبکه اجتماعی در خصوص فعالیت‌های شما اطلاعات جمع کند و آن را به تبلیغ‌کننده‌ها بدهد و از این رو موجب شود آن‌ها خود را به نحوی به شما وصل کنند و ارتباط گیرند نه تنها باید در جریان این امر قرار بگیرید؛ بلکه همچنین باید حق این را داشته باشید که چنین اجازه‌ای را بدهید یا خیر.

نپذیرفتن شما برای ارتباط‌گیری با تبلیغ‌کننده‌ها نباید هیچگونه اثری روی عملکرد اپ مورد نظر بگذارد؛ پس به خاطر بسپارید که در کردن درخواست‌های ردیابی هیچ پیامدی برایتان نخواهد داشت. از طرفی دیگر، حتی اگر ردیابی هم غیرفعال شود هنوز هم تبلیغات را خواهید دید اما دیگر شخصی‌سازی نخواهند بود.

واکنش به درخواست‌های ردیابی اپ در iOS، iPadOS و tvOS

برای اینکه نگذارید شبکه‌های تبلیغاتی شما را در اپ‌های iOS، iPadOS و tvOS ردیابی کنند، گزینه Ask App Not to Track را هر بار که این نوتیفیکیش را می‌بینید انتخاب نمایید. اگر به هر دلیلی ترجیح دادید برایتان تبلیغات شخصی‌سازی‌شده بیاید یا خواستید یک‌جورهایی از این طریق به توسعه‌دهندگان کمک کنید گزینه Allow  را بزنید.

خلاص شدن از شر همه درخواست‌های ردیابی اپ

اگر هم تمایلی به هیچگونه درخواست ردیابی نداشتید می‌توانید همه را به صورت یکجا غیرفعال کنید. می‌پرسید چگونه؟ مراحل زیر را دنبال کنید:

  •         گزینه Settings را باز کنید.
  •         به سمت پایین اسکرول کنید تا گزینه Privacy پیدا شود.
  •         Tracking را باز کنید.
  •         تاگل گزینه Allow Apps to Request to Track را خاموش کنید.

چرا روی دستگاه‌های اپلم درخواست‌های ردیابی نمی‌بینم؟

IDFA پیشتر توسط Apple Advertising -> Personalized Ads مدیریت می‌شد که هنوز هم شاید بشود آن را در تنظیمات حریم خصوصی آی‌او‌اس یافت. اگر زمانی آگهی‌های شخصی‌سازی‌شده را غیرفعال کرده باشید Allow Apps to Request to Track به طور پیش‌فرض برایتان خاموش می‌شود. اگر هم درخواست‌های ردیابی را مشاهده نمی‌کنید دلیلش همین است.

اپل در مقابل هدف‌گیری

تبلیغ‌کنندگان همیشه نگران اینند که مبادا کاربران ردیابی را غیرفعال کنند. برخی از توسعه‌دهندگان از جمله تیم توسعه‌دهندگان اسنپ‌چت از قبل به فکر راه‌هایی برای رسیدن به قانون App Tracking Transparency بوده‌اند. این راه‌ها به لحاظ تئوری به آن‌ها اجازه می‌دهند همچنان به پروفایل کردن دستگاه‌ها و دارندگانشان ادامه دهند. طبق این اصل، کاربران هم حق دارند انتخاب کنند می‌خواهند اطلاعات خصوصی خود را به اشتراک بگذارند یا خیر. نکته مثبت دیگری که برای مصرف‌کنندگان وجود دارد این است که: هر قدر پلت‌فرم‌های بیشتری نگران محافظت داده باشند کمتر احتمال دارد اثرانگشت‌های دیجیتالی‌مان به دست افراد کلاهبردار بیافتد.

 

[1] App Tracking Transparency



منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.