تا چه اندازه در مورد باج افزارها آگاهی دارید؟

03 شهریور 1395 تا چه اندازه در مورد باج افزارها آگاهی دارید؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران) برخلاف نرم افزار های مخرب قبلی که دارای اهداف مختلفی هستند، باج افزارها کاملا رفتار ساده ای دارند: آنها تنها یک چیز می خواهند، آن هم پول است. با هدفی تحریک آمیز از جانب توسعه دهندگان ویرانگر، رشد روز افزون باج افزارهای مشهور اصلا شگفت آور نیست.

اگر شما به طور کامل از باج افزارها نمی دانید و آن ها را نمی شناسید، اشکالی ندارد چون شما تنها نیستید و افراد بسیاری از وجود آنها اطلاع کافی ندارند و این مایه تاسف است. با رشد نگران کننده باج افزارها، حملات زیادی که به پروفایل های شخصی در سازمان های مهم شامل بیمارستان ها، مدارس و ادارات پلیس شده است، لابراتوار کسپرسکی به تازگی تصمیم گرفت که به منظور ارزیابی آگاهی و نگرانی در مورد باج افزار ها، تحقیقاتی روی شرکت هایی که بیش از 5000 مصرف کننده در آمریکا و کانادا دارند، انجام دهد.

نتایج نشان می دهد که مصرف کنندگان هیچ اعتنایی به باج افزارها ندارند، شاید هم دلیل آن این باشد که آنها آگاهی کافی در مورد به مشکلاتی که می تواند برایشان بوجود آورد و تاثیرات مخربشان ندارند.

ماجرای باج افزارها چیست؟

به طور خلاصه، باج افزار نوعی از نرم افزارهای مخرب است. این گونه ی پیچیده، با استفاده از رمزگذاری، فایل های قربانیان را گروگان می گیرد یا دسترسی آنها را به کامپیوتر یا موبایل هایشان مسدود می کند و در ازای بازگشت همه چیز به حالت قبل از آن ها درخواست پول یا همان باج می کند.

باج افزارها جدید نیستند، اما رشد چشم گیر آنها به تازگی به وضعیت هشدار رسیده است. به عنوان مثال، در سه ماه اول سال 2016، نرم افزار لابراتوار کسپرسکی، مانع حملات رمزگذاری باج افزارها در 34,900 دستگاه شد و بیش از 2800 تروجان های باج افزار تلفن های همراه را شناسایی کرد.

قربانیان باج افزارها می تواند کامپیوترهای شخصی و کاربران مک بوک، کاربران تلفن های همراه و موسسات و اگر به طور مختصر بخواهیم بیان کنیم تمام افراد به نحوی می توانند قربانیان باج افزارها باشند.

سال گذشته، لابراتوار کسپرسکی پیش بینی کرده بود که درسال 2016، باج افزارها از درگاهی جدید وارد خواهند شد، مثلا از طریق دستگاه های متصل به اینترنت و وسایل کوچک دارای تکنولوژی وارد خواهند شد. شیوه ی کسب درآمد مستقیم باج افزارها برای مجرمان سایبری جذابیت بسیاری دارد. شیوه ی گرفتن پول کم از قربانیان ترفند زیرکانه ای است که باج خواهان آن را دنبال می کنند.

نتایج بررسی های ما..

تحقیقاتی که از پرسش و پاسخ مصرف کنندگان بدست آمد،(43%) این افراد هیچ اطلاعاتی در مورد باج افزارها نداشتند و (9%) آنها بر این باور بودند که باج افزار ها همان کاری را انجام می دنهد که اکانت های شبکه های اجتماعی جهت باج گیری انجام می دهند.

بیشتر نگرانی اینجاست که مصرف کنندگان هنگام حمله نمی دانند دقیقا باید چه کاری انجام دهند. یک چهارم از پاسخ دهندگان معتقد بودند که قطع کردن اتصال کامپیوتر آلوده شده از اینترنت می تواند حمله را متوقف کند،(9% )از آمریکایی ها و (17%) کانادایی ها به این موضوع ایمان داشتند و متاسفانه این درصد قابل توجهی است. این افراد که به قطع کردن اینترنت و یا خاموش کردن تلفن همراه خود می پرداختند، فکر می کردند که این کار واقعا مانع آلودگی می شود.

بیشتر کاربران (53%، )، باتوجه به خطر از دست دادن عکس ها و فیلم های خود، حاضر به پرداخت باج برای بازگردانی اطلاعات خود نمی شوند. و آنانی هم که مایل به پرداخت باج هستند گفتند که تنها به پرداخت مبلغ کمی از پول هایشان برای دریافت اطلاعات دزدیده شده ی خود راضی می شوند.

(26%) از پاسخ دهندگان آمریکایی و (24%) کانادایی گفتند که به منظور حفاظت از فایل های دیجیتالی خود حاضر هستد رسانه های اجتماعی را به طور دائم رها کنند.

اکثر نرم افزارهای امنیتی اینترنت، مانند  Kaspersky Internet Security کاربران را در مقابل انواع مختلف باج افزارها محافظت خواهد کرد. با این حال، (11%) از پاسخ دهندگان آمریکا و (12%) از کانادایی ها، هیچ اشاره ای به یک محصول امنیتی نصب شده بر روی دستگاه های دیجیتالی شخصی خود نکردند.

آگاهی در این مورد ضروری است

از این رو که تعداد حملات باج افزارها در حال افزایش هستند، آگاهی تنها در این مورد برای مصرف کنندگان کافی نیست، بلکه آنها باید بدانند که چگونه از حملات باج افزارها جلوگیری کنند و هنگامی که درگیر آنها شدند چه کاری را باید انجام دهند.

در واکنش به یک حمله ی باج افزار، (46%) از پاسخ دهندگان نمی دانستند که هنگام آلوده شدن چه اقداماتی را باید انجام دهند. یافته هایی که از پاسخ دهندگان دریافت کردیم نشان می دهدکه با افزایش سن این افراد، اطلاعات آن ها در این رابطه کمتر شده و آن هایی که سن بیشتری دارند نمی دانند در این حمله باید چه کار کنند، که (37% ) از آنها، بین سنین 16 تا 34 سال بودند و (54%) از آنها سنی بالای 55 سال را داشتند.

باج بپردازیم یا خیر؟

نزدیک به یک چهارم (24%) این آمار گفتند که پرداخت باج می تواند عملکرد مجرمان را متوقف سازد و بیش از نیمی (53%) از آنها تمایلی به پرداخت باج نداشتند.

کسانی که برای پرداخت باج مایل هستند ، به طور متوسط، مبلغ ناچیزی را که برای بهبود فایل های دیجیتالی شخصی خود پرداخت می کنند خیلی کمتر از میانگین پرداخت های مصرف کننده ای است که روزانه هزینه ناهار خود پرداخت میکند.

در لابراتوار کسپرسکی، ما پرداخت باج به مجرمان سایبری را هنگام درگیری با باج افزارها توصیه نمی کنیم. به جای پرداخت باج، پیشنهاد می کنیم از فایل های خود بطور منظم بک آپ گیری کنید و از راهکارهای امنیتی قوی برای دستگاه های دیجیتالی خود استفاده نمایید.

به آینده نگاه کنید:

عدم درک افراد نسبت به باج افزارها نشان می دهد که کاربران چگونه می توانند قربانی جرائم اینترنتی در حال توسعه شوند. تا زمانی که افراد مایلند که بر روی فایل های پیوست در ایمیل ها کلیک کنند و برای دیدن آخرین ویدئوهای ویروسی از وب سایت های مشکوک بازدید کنند، مجرمان سایبری به صید شما با استفاده از باج افزارها ادامه خواهند داد.

با توجه به این یافته ها، یک چیز جای امیدواری دارد که آن پاسخ دهندگان، حالا در حال استفاده از اینترنت سکیوریتی بر روی دستگاه هایشان هستند. بیش از سه چهارم (77%) از پاسخ دهندگان که کامپیوتر شخصی یا مک بوک دارند، (47%) از آنها که دارای گوشی های هوشمند هستند و (31%) از آنها که تبلت دارند، اینترنت سکیوریتی را بر روی آن نصب کرده اند.

علاوه بر این، این مصرف کنندگان به طور منظمی از فایل های خود بک آپ گیری می کنند، تقریبا همه افرادی که در نظر سنجی شرکت کرده بودند (84%) گفتند که فایل های دیجیتال خود را بک آپ گیری کردند.

اگرچه بسیاری از مردم پرداخت باج را به مجرمان ایده ی جالبی نمی دانند و بسیاری از آن ها هم از فایل های خود بک آپ گیری می کنند، اما در هر صورت آگاهی بهترین دفاع در برابر باج افزار ها است.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.