8 نقشه شگفت انگیز در اینترنت

16 آبان 1394 8 نقشه شگفت انگیز در اینترنت

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛احتمالا شبکه جهانی وب گسترده ترین پروژه ای بوده که در تاریخ بشریت ساخته شده است. هر ساله اینترنت دارای رشدی تصاعدی می باشد. اینترنت به کابل، سرور، برجها  و بسیاری از چیزهای دیگر نیاز دارد و دائما باید این زیرساختهای پیچیده را بروزرسانی کند.

     البته این ارتباطات پیچیده بدون نقشه های تخصصی کاملا غیر ممکن می شود. مردم در سرتاسر جهان این نقشه ها را در زوایای مختلف طراحی می کنند و محبوب ترین منابع  وب توسط کابلهایی بلند، در اتصال با دستگاهها و دامنه های مختلف می باشند.

     بنابراین بند کلاه مرورگرتان را سفت کنید تا نگاهی به جالب ترین نقشه های اینترنت داشته باشیم.

 

  1.        سرنخ های شبکه جهانی وب در زیر آبها

      یک شرکت تحقیقات مخابراتی به نام TeleGeocraphy یک نقشه کامل از کابلهای اتصال اینترنت در زیر آبها را منتشر کرده است. در تصاویر این نقشه ها مسیرها در زیر آب بصورت دقیق مشخص نیستند اما حداقل، نقاط اتصال کابلها در شهرها را می توانند نشان دهند. با کلیک کردن در سراسر نقشه می توانید لیستی کامل از تمام کابلهای متصل شده به کشورها را پیدا کرده و تفاوت کابلهای آنلاین از آفلاین را هم تشخیص دهید.

 

  1.      ما چگونه اشیای مختلف را به فضا می فرستیم؟

      کابلها تنها بخشی از داده های جهانی را جابجا می کنند. برای مثال دانشمندانی که در قطب جنوب هستند و ملوانانی که در دریا سفر می کنند از اتصالات ماهواره ای استفاده می کنند. جیمز یودر دانشجو سال اول دانشگاه تگزاس یک نقشه سه بعدی درست کرده است که می تواند هزاران ماهواره ای که به فضا پرتاب می شود و بر روی مدار زمین قرار می گیرد را بر روی یک نقشه با زمان واقعی نشان دهد.

     ماهواره ها با رنگ آبی، موشکهای در مسیر، با رنگ قرمز و زباله های فضایی با رنگ خاکستری نشان داده شده است.

     حدود 21000 تکه از زباله های فضایی که بیش از 4 اینچ هستند در اطراف زمین وجود دارند. همانطور که می بینید فضا در سکوتی از شلوغی این قطعات به سر می برد. این نقشه با نشان دادن در زمانهای واقعی در سایت www.space-track.org قرار دارد.

  1.     نقشه ای از پدیده ها و مارکهای مختلف اینترنت

      یک دانشجو دیگر از کشور اسلواکی یک نقشه غیر معمول طراحی کرده است که نشان می دهد شرکتهای معروف، سازمانها، انجمن ها و پدیده های مرتبط با اینترنت چه وضعیتی دارند. موضوع این نقشه بر اساس مارکهای مختلف اینترنت است.

     در حاشیه این نقشه چندین نقشه اضافی و متون زیادی در مورد محبوب ترین سایتها، نقاط عطف تاریخ اینترنت بشریت، بانفوذترین شرکتهای آنلاین و پرفروش ترین بازیهای وجود دارد .

 

  1.      نقشه اینترنت موبایلها، بر اساس توییتر

      در تصویر زیر مشاهده می کنید که 280 میلیون توییت از طریق موبایلها ارسال می شوند. تصویر نشان می دهد که گوشیهای هوشمند مختلفی در سراسر جهان کار می کنند. این یک نقشه تعاملی است که می توانید در اینجا امتحانش کنید.

     در اینجا نقشه دیگری را مشاهده می کنید که نشان می دهد مردم در جاهای مختلف و به زبانهای مختلف در مورد طلوع خورشید توییت می گذارند.

     البته شما هر زمانی راجع  به سپیده دم می توانید مطلب بگذارید اما اگر می خواهید بدانید که چه زمانی این توییت ها ارسال می شوند: باید بدانید که مردم این توییت ها را در زمان استراحتشان می گذارند نه فقط در زمان طلوع. حال بیایید این پرندگان سحرخیز را بر روی نقشه ببینید که چگونه در طلوع صبح توییت می گذارند.

  1.      قدرت در همه جا وجود دارد

      این نقشه در سال 2012 طراحی شد. طراح نقشه حدود 350000 سایت، که باهم در ارتباط بودند را مورد تحلیل قرار داد. هر وب سایت دارای رنگهای مختلفی بر اساس موقعیتهای جغرافیایی اش می باشد. برای مثال: آبی برای آمریکا و قرمز برای روسیه است. هر سایت با یک دایره بر روی نقشه مشخص شده است و اندازه دایره نسبت ترافیک سایت را نشان می دهد.

     کاربران از طریق لینکهای این وب سایتها با آنها در ارتباط قرار می گیرند. پر بازدید ترین لینکها در نزدیک دایره ها قرار می گیرند.

 

  1.      پشت سر گذاشتن یک پینگ

      یکی از جالبترین نقشه ها توسط بارت لیون و C در سال 2003 طراحی شده است و از آن زمان دو بار در سالهای 2010 و 2015 بروزرسانی شده است.

     شما می توانید تمام 3 نسخه نقشه را در سایت بارت مشاهده کنید. در آغاز این پروژه نویسنده هر شبکه را یک بار پینگ کرد اما در سال 2015 این روش را تغییر داد و از جداول مسیریابی اینترنت استفاده کرد.

 

  1.     آمارهای غیرقانونی اینترنت

      آمارهای قلابی بسیاری در اینترنت وجود دارند. در سال 2012 یک ناشناس، شبکه ای بزرگ به نام Carna Botnet راه اندازی کرد که 420000 دستگاه که همگی دارای کلمه های عبور بسیار ضعیف بودند با آن اتصال برقرار کردند.

     سیستمهای آلوده را تا جائیکه می شد پینگ کردند. در پایان طراح نقشه 460 میلیارد دستگاه را نشان داد که با آن شبکه در اتصال بودند.

 

  1.     مشاهده جرائم اینترنتی در زمانهای واقعی

در لابراتوار کسپرسکی هم از نقشه ها استفاده می شود. و شما هم می توانید در این نقشه ها تهدیدات سایبریی، که در زمان واقعی، در نقاط مختلف جهان صورت می گیرد را مشاهده کنید.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.