آیا میدانید، گوکل از ما چه میداند و به اشتراک می گذارد؟

15 آذر 1394 آیا میدانید، گوکل از ما چه میداند و به اشتراک می گذارد؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛زمان‌های دور گوگل فقط یک موتور جست و جو بود، البته موتوری که به خوبی آگاه بودیم اطلاعات زیادی را برای نمایش نتایج جست و جو و به‌خصوص تبلیغات مربوط به جست و جوهای ما جمع‌آوری می‌کند. با این حال طی سال‌های اخیر زیرمجموعه‌های زیادی از جمله اندروید، جی‌میل، گوگل پلاس، یوتیوب، Docs، گوگل درایو و بسیاری خدمات دیگر به گوگل افزوده شده است.

آیا هرگز با خود اندیشیده‌اید که چه محتوی و داده‌های شخصی را با گوگل به‌اشتراک گذاشته‌اید که دیگران با یک جست و جوی ساده ممکن است آنها را پیدا کنند؟

اگر در جریان تغییر و تحولاتی که گوگل در چند سال گذشته در زیرمجموعه‌های خود ایجاد کرده قرار ندارید جای نگرانی نیست. آسان‌تر آن است که هر گزینه‌ای را ندیده و نخوانده تیک بزنیم و از کنارش عبور کنیم، اما گوگل به خوبی دریافته که ماهیت آن با فیسبوک متفاوت است و از این رو تا حدودی حریم خصوصی کاربران را به رسمیت شناخته است.

گوگل برای اثبات تعهد خود به حفظ حریم خصوصی کاربران به تازگی سرویس About Me را راه‌اندازی کرد که به زبان ساده به شما نشان می‌دهد روی سرتاسر پلتفرم‌های گوگل چه چیزهایی را در معرض دید دیگران قرار داده‌اید. برای شروع وارد این سرویس شوید و گزینه Privacy Checkup را انتخاب کنید.

سپس با انتخاب Get Started آنچه در گوگل به اشتراک گذاشته‌اید برایتان به نمایش درخواهد آمد. در قدم اول اشتراکات خود در Google+ را مشاهده خواهید کرد و در هر مرحله می‌توانید مطالب و محتوای دیجیتال خود را از دید دیگران پنهان کنید.

با توجه به نوع سرویس‌هایی که به‌وسیله حساب کاربری گوگل خود از آنها استفاده می‌کنید ممکن است پیام‌های هشداری را با این مضمون دریاف کنید که «به‌اشتراک نگذاشتن» اطلاعات روی برخی سرویس‌های گوگل ممکن است در عملیات اپلیکیشن یا سیستم عامل دستگاه شما اختلال ایجاد کند.

 

شاید از حفظ حریم خصوصی خود در دنیای آنلاین اطمینان خاطر داشته باشید، اما استفاده از سرویس جدید گوگل هیچ ضرری ندارد به شما امکان می‌دهد هر کجا در به‌اشتراک گذاری فایل‌های شخصی زیاده‌روی یا بی‌توجهی به خرج داده‌اید را اصلاح کنید. پیشنهاد می‌کنیم دست‌کم هر سه ماه یک‌بار سری به About Me گوگل بزنید، چون هیچ کاربری از جمله خود شما هنگام دانلود اپلیکیشن‌ها «شرایط و ضوابط گوگل» را مطالعه نمی‌کند.

عرضه این سرویس جدید از سوی گوگل گامی مثبت، اما نخستین گام در محافظت از حریم خصوصی شما در فضایی پر از اپلیکیشن‌ها و تبلیغات گوناگون است که کوکی‌های شما را در پایگاه داده خود ذخیره می‌کنند.

چه کار کنیم؟

در اینجا پنج راهکار ساده را به شما معرفی و پیشنهاد می‌کنیم به‌طور پیوسته به آنها عمل کنید تا مطمئن شوید که همواره همه‌چیز سر جای خودش قرار دارد:

1. بخوانید

معمولا به جای مطالعه شرایط و ضوابط عریض و طویل اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها فقط گزینه «موافقت» را علامت می‌زنیم تا سریع‌تر به کارمان برسیم. از شما نمی‌خواهیم تمام اسناد و متون اینچنینی را مثل کتاب درسی مطالعه کنید، اما باید آگاه باشید که دقیقا چه محتوایی را با سرویس‌ها و برنامه‌های مختلف به‌اشتراک می‌گذارید.

2. از شیوه ورود «یکبار برای همیشه» استفاده نکنید

وقتی پای استفاده از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها در میان باشد همیشه عجله داریم و ترجیح می‌دهیم تنها با یک بار وارد کردن رمز عبور خود یا به اصطلاح با روش Single Sign-in وارد حساب کاربری خود شویم. این کار سریع و بهینه است اما اولین و بزرگ‌ترین اشتباه شما همین خواهد بود که خیال کنید حصار امن و بزرگی دور حریم خصوصی شما در دنیای وب کشیده شده است. ورود به سرویس‌های گوناگون با آیدی گوگل به این معناست که خواه ناخواه چیزهایی را با اپلیکیشن‌های شخص ثالث به‌اشتراک می‌گذارید. با این روش ورود هر بار 10 ثانیه در زندگی جلو می‌افتید، اما بهتر است قبل از ورود به هر سرویس و اپلیکیشنی کمی درنگ کنیم.

3. مراقب غریبه‌ها باشید

از بچگی در گوش‌مان خواندند که با غریبه‌ها حرف نزن یا حرف غریبه‌ها را باور نکن. این توصیه مهم و مادرانه در دنیای وب به مراتب بیش از دنیای واقعی ارزش و اعتبار پیدا می‌کند. دنیای بی در و پیکر وب پر از آدم‌هایی است که در کمین اطلاعات حساس شما نشسته‌اند. بنابراین مراقب باشید که با چه افرادی در اینترنت همکلام می‌شوید، کجاها پا می‌گذارید و با چه کسی اطلاعات خود را در میان می‌گذارید.

4. آسان‌ترین راه همیشه بهترین راه نیست

هرگز روی «هیچ» شبکه‌ای چیزی را با اشتراک گذاشتن هیچ محتوایی موافقت نکنید، حتی اگر حدس می‌زنید که کسی از آن شبکه استفاده نمی‌کند. مساله این است که لازم نیست دیگران را از علایق و سلایق ریز و درشت خود باخبر کنید.

اگر طرفدار به‌اشتراک‌گذاری آسان و سریع هستید این را هم بدانید که موتورهای جست و جو مثل پنجره‌ای حریم خصوصی شما را به دنیا نشان می‌دهند. جالب است بدانید به‌تازگی یک گروه سودجو، جست و جوهای بسیار خصوصی کاربران آمریکایی در اینترنت را در بازار سیاه به حراج گذاشتند.

5. از ابزار حفظ حریم خصوصی استفاده کنید

برای حفظ محرمانگی خود در اینترنت می‌توانید از مرورگر Tor استفاده کنید، هرچند چنین ابزاری برای استفاده عموم طراحی نشده است. توصیه می‌کنیم به ابزار Kaspersky Lab Safe Browsing نگاهی بیندازید که به شما نشان می‌دهد چه چیزهایی را با اپلیکیشن‌های شخص ثالث به‌اشتراک گذاشته‌اید. کسپرسکی به عنوان یکی از برترین شرکت‌های امنیتی دنیا از حریم خصوصی مشتریان خود محافظت می‌کند. ابزار Safe Browsing کسپرسکی در نسخه 2016 راهکار Kaspersky Internet Security گنجانده شده است.

این ابزار و راهکارها به شما کمک خواهد کرد در اینترنت بهتر و مطمئن‌تر گام بردارید. شاید با محک زدن میزان امنیت حریم خصوصی خود شما هم از چیزهایی که ناخواسته و نادانسته با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید غافلگیر شوید.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.