چطور از اپ احرازگر بک‌آپ بگیریم؟

04 مهر 1400 چطور از اپ احرازگر بک‌آپ بگیریم؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ اگر از یک اپ احرازگر استفاده می‌کنید مهم است که یک کپی بک‌آپ از آن داشته باشید زیرا احتمال دارد دستگاه جا گذاشته شود، گم شود، مورد سرقت قرار گیرد یا هر اتفاق غیرمنتظره دیگری بیافتد که دسترسی شما را از بین ببرد. برای انجام این کار انتخاب‌های متفاوتی دارید و می‌توانید بنا بر سلیقه‌تان و اینکه از چه اپ احرازگری استفاده می‌کنید از اپ خود بک‌آپ بگیرید. در ادامه با ما همراه شوید تا لیستی از همه این آپشن‌ها خدمتتان ارائه دهیم.

ذخیره‌ی دستیِ کلیدرمزها یا کدهای QR در جایی امن

وقتی احرازگر هویت راه‌اندازی می‌کنید، اپ کلیدرمزی را می‌سازد که بر اساس آن کدهای یکبار مصرفی تولید خواهند شد. این کلید شامل ترکیب رندومی می‌شود از 16 کاراکتر و همچنین در کد کیو‌آری که سرویس مجبورتان می‌کند از آن اسکن بگیرید کدگذاری می‌گردد. به لحاظ تئوریک می‌توانید کلیدرمز را حفظ کنید اما قرار نیست به این راحتی‌ها هم قابل حفظ کردن باشند. در عوض باید آن‌ را جایی امن ذخیره کرد؛ برای مثال در یادداشت‌های امن پسورد منیجرتان. به طور جایگزین می‌توانید کد QR را به عنوان تصویر ذخیره کرده و به طور امنی آن را در Kaspersky Password Manager ذخیره نمایید. اگر پیش آمده که نیاز داشته باشید احرازگر را ریکاوری بکنید، تنها کافیست کد کیوآر را با اپ اسکن کرده و یا به طور دستی کلیدرمز 16 کاراکتری را وارد نمایید.

اپ احرازگر را با کلود همگام‌سازی کنید

بیشتر اپ‌های محبوب احرازگر (Google Authenticator یک استثناست) به شما اجازه می‌دهند کلیدرمزها را در کلود ذخیره کنید و به طور خودکار احرازگرها را با کل دستگاه‌ها همگام‌سازی کنید. این متود معایبی هم دارد از جمله اینکه شما باید اکانتی را در اپ احرازگر بسازید که معمولاً مستلزم این است که شماره تلفن یا آدرس ایمیل خود را با سازندگان به اشتراک بگذارید. با Microsoft Authenticator شما می‌توانید از اکانت مایکروسافت خود استفاده کنید (اگر ندارید باید یکی سازید). چیزی که باید در نظرداشته باشید این است که نسخه آی‌اواس این اپ از آی‌کلود حمایت می‌کند و نسخه اندرویدی از برخی کلودهای نامشخص دیگر استفاده می‌نماید. بنابراین بک‌آپ‌ها ماهیت ناسازگاری دارند و اگر از آیفون استفاده کرده باشید اما به اندروید مهاجرت کرده باشید (یا بالعکس) نخواهید توانست بک‌آپ Microsoft Authenticator را بازیابی بکنید. در عوض می‌بایست به طور دستی توکن‌های همه اکانت‌ها را در نسخه جدید اپ بسازید.

 توکن‌هایی که از قبل در احرازگر ساخته‌ شدند را خارج کنید

به برخی دلایل غیرقابل‌تصور، از همه اپ‌های احرازگر که برسی کردیم فقط Google Authenticator گزینه خروج توکن‌هایی را می‌دهد که از قبل در اپ ساخته شده‌اند (همچنین ورود آن‌ها روی دستگاهی دیگر). شاید توسعه‌دهندگان سایر اپ‌ها فکر می‌کنند قابلیت همگام‌سازی کلودشان مسئولیت این کار را بر عهده خواهد گرفت (که البته تا حدی هم صحت دارد). اما کلود به آن‌هایی که از قبل از Google Authenticator استفاده کرده‌اند و به دنبال امتحان کردن جایگزینی هستند (با انتقال سریع توکن‌های موجود به اپی جدید) هیچ کمکی نخواهد کرد. افسوس که توسعه‌دهندگان اپ‌های جایگزین احرازگر کمکی به حل این مشکل نمی‌کنند. به هر روی صدور یا خروج توکن‌ها در احرازگر گوگل بسیار ساده است: روی سه نقطه در بالای صفحه کلیک می‌کنید، گزینه Export accounts را می‌زنید و اکانت‌هایی را که نیاز دارید نشانه‌ می‌گذارید. بعد از آن یک کد QR بزرگ حاوی همه توکن‌های انتخاب‌شده بر روی صفحه پدیدار می‌شود. تنها چیزی که باقی می‌ماند گرفتن اسکرین‌شات‌هایی است و نیز ذخیره امن تصویر در پسورد منیجر خود.

نصب اپ احرازگر روی چندین دستگاه

اپ‌های احرازگر کدهای یکبار مصرفی را بر اساس یک کلیدرمز و زمان فعلی تولید می‌کنند. از این رو هیچ‌چیز نباید شما را از داشتن چندین کپی از اپ‌های احرازگر روی چندین دستگاهی که همزمان اجرا می‌شون باز دارد؛ چون این دستگاه‌ها در واقع دارند همزمان همان کدها را با هم تولید می‌کنند. بدین‌ترتیب حتی اگر شما احرازگری را روی اسمارت‌فون خود گم کنید هنوز یدکی آن را دارید. آن‌ها می‌توانند اپ‌های مختلفی باشند؛ هرچند در این صورت سینک کردنشان با هم کمی سخت‌تر می‌شود. می‌توانید اپ احرازگر را روی چندین دستگاه به طور یکجا نصب کنید.

  •         با استفاده از دو اسمارت‌فون همزمان کدهای کیو آر را اسکن کنید (یا کلیدرمزها را وارد کنید).
  •         کدهای از پیش‌ ذخیره‌شده با دستگاه دومی را اسکن کنید.
  •         از قابلیت سینک کلود در بیشتر اپ‌ها استفاده کنید (غیر از احرازگر گوگل).
  •         توکن‌های Google Authenticator را از اسمارت‌فونی به دیگری خارج کنید.

هر گزینه‌ای را که انتخاب می‌کنید توصیه ما به شما این است که بدون تأمل از اپ احرازگر خود بک‌آپ بگیرید. در غیر این صورت شاید دسترسی خود را بدان از دست بدهید. اما حتی آن موقع هم ممکن است شانس آورید: می‌شود اپ احرازگری را بدون بک‌آپ هم بازیابی کرد که البته متودهای خاص خودش را دارد.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.