آزمایشگاه کسپرسکی: 15 ساله شد – زمان چقدر به سرعت می گذرد!

09 مرداد 1391 آزمایشگاه کسپرسکی: 15 ساله شد – زمان چقدر به سرعت می گذرد!
آزمایشگاه کسپرسکی 15 ساله شد! باور کنید 15 سال مدت زیادی است! – این 15 سال تمام دوره ی صنعت IT است نه بخشی از آن.

در سال 1997 زمانیکه شرکت تاسیس شد بزرگترین دشمن ما اوباشگری های سایبری بود. در ابتدای هزاره ی دوم میلادی این اوباشگری های سایبری توسط جرایم سایبری سازمان یافته به پیش رانده شد و کار ما را در این عرصه بسیار سخت تر کرد؛ از سمت دیگر تعداد زیادی از هکر ها وجود داشتند که باهم هماهنگ بودند و ساختار جرایم سایبری به گونه ای تشکیل شده بود که حریم ها را می شکست و بصورت غیر قانونی میلیون ها دلار سود کسب می کرد. امروز، جرایم سایبری با پدیده های جدید و نگران کننده ای مثل سلاح های سایبری آمیخته شده است. حملات اخیر سایبری مثل استاکس نت(Stuxnet) و دوکو(Duqu) و فلیم(Flame) نشان می دهند که این حملات تنها در حوزه ی تجاری نبوده اند بلکه به موضوعات سیاسی مربوط می شدند؛ پشت این جنگ افزار های سایبری مسئله ی مالی ای وجود ندارد. آنها هدف های زیادی را نشانه گرفته اند. فعالیت جنگ افزارهای سایبری در مقیاس بزرگتری قرار گرفته است بنابراین فشار تخریبی حملات بالاتر رفته است. ما تا به حال بسیار با این مورد برخورد کرده ایم که چگونه تجهیزات نا امن IT باعث می شود تا تمام شهر، کارخانه ها و حتی کشور ها با اختلال مواجه شوند. بنابراین ما به دوره ی جدید نا امنی که توام با جنگ افزار های سایبری است وارد شده ایم.

برای شرکت ما این دوره ی جدید به حتم یک دوره ی چالش برانگیز است. تیرک های دروازه جا به جا شده اند اما ما هم با جابجایی آنها تغییر موضع داده ایم. ما هیچ چیزی نداشتیم اما در 15 سال تیرک ها دروازه را جابجا کرده ایم! ما همواره می بایست با رفتارهای جدید روبرو شویم بنابراین ما به خوبی یادگرفته ایم که چگونه همیشه محافظت کننده باشیم و حتی برای لحظه ای سپر خود رها نکنیم. در حقیقت افراد ما 24 ساعت شبانه روز، 7 روز هفته و 365 روز سال در تلاش هستند تا این حفاظ را نگه دارند و محافظت در برابر تهدیدات را انجام دهند. در این 15 سال ما دیتابیس های عظیمی را ساخته ایم که شامل بیش از 94 میلیون نمونه از بدافزار ها و 300 میلیون از فایل های موجود در لیست های قابل اعتماد را دارا است.

شروع همه ی اینها با شناسایی ویروس Cascade است که خود من در سال 1989 روی کامپیوترم پیدا کردم. لغات به صورت آبشاری روی صفحه ی نمایش نشان داده می شدند شبیه چیزی که بعدا در فیلم ماتریکس نشان داده شد. من ویروس را آنالیز کردم و برای آن یک نرم افزار ضد آلودگی ساختم. بعد از آن گروه های بیشتری به کمک من آمدند. ویروس ها بطور مداوم افزایش می یافتند و بطور بی رحمانه موجب خرابی تعداد زیادی از کامپیوتر ها می شدند. این کاملا واضح بود که آنها به حفاظت و سرعت عملکرد بیشتری نیاز داشتند.

اولین دستمزد من برای کارهایی از این قبیل یک جعبه ی 5 اینچی دیسک های فلاپی بود! اما شرایط با سرعت زیادی در اواسط قرن 19 به پیش برده شد و خوشبختانه شرایط درآمدی ام بهتر و بهتر شد. دو قرارداد عظیم امضا شد که توسط آنها ما درآمد خوبی را کسب کردیم آن هم در دورانی که شرایط اقتصادی در روسیه مناسب نبود. اولین قرارداد برای نصب آنتی ویروس روی کامپیوترهای که از بلغارستان به اتحادیه جماهیر شوروی وارد شده بود.(این دستگاه ها به شدت به ویروسی که اطلاعات هارد دیسک را از بین می برد آلوده شده بودند). قرارداد دوم برای استفاده از آنتی ویروس ما برای یکی از مراکز آزمایشگاهی بود.

در آن زمان همه آنتی ویروس ها (هر جند نمی توان آنها را واقعا محصول نامید، شاید ابزار) خودشان را به عنوان یک شفادهنده معرفی می کردند و با فرمانی مانند "DOCTOR/cure C:" عمل می کردند. یا یک محافظ برای حافظه resident سیستم، که به نوعی مدل ابتدایی مسدود کننده های HIPS مدرن بود. ویژکی رقابتی ما در آن زمان برخوردار بودن از یک رابط کاربری بود که موس را ساپورت می کرد بر خلاف دیگر آنتی ویروس ها که فقط به صورت Command Line کار می کردند. همچنین این برنامه دارای یک محافظ حافظه رزیدنت و ابزار تحلیل برای ویروس های جدید در محیط DOS.

در سال 1991 من در مرکز تکنولوژی اطلاعات KAMI شروع به کار کردم. الکسی (الکساندر گوستاو) هم آنجا شروع به کار کرد؛ کسی که تا به امروز مانند یک برادر همراه من در کسپرسکی بوده است. ما سال های زیادی است که یکدیگر را می شناسیم؛ در کلاس های ریاضی و فیزیک موسسه ی فیزیک و تکنولوژی در یک برنامه ی سازمان یافته شده در مسکو شرکت کردیم. من همیشه آن روزهای شاد را با نگاه کردن به عکس های روز فارغ التحصیلی به یاد می آورم و همیشه مراقب آن عکس ها هستم.


خاطرات کسپرسکی

در KAMI من به همراه وادیم بوگدانو (Vadim Bogdanov)، یکی دیگر از دوستان عزیز من که مانند برادرم است برنامه ی آنتی ویروس Antiviral Toolkit Pro(AVP) را توسعه بخشیدیم و آن برنامه امروز به عنوان کلیدی برای محصولات امروزی آنتی ویروس کسپرسکی است. در اوایل قرن 19، AVP 1.0 واقعا یک ابتکار بود.


خاطرات کسپرسکی

ابتکارات، این روزها، به سرعت حق ثبت می گیرند. 11 سال پیش ما اصلا به فکر ثبت انحصاری تکنولوژی خود نبودیم و همچنین نه منبعی برای این کار بود نه تجربه ای در زمینه ی ثبت کردن حق انحصاری وجود داشت؛ بنابراین اولین محصول تولید شده ی ما توسط شرکت های دیگر آمریکایی ثبت شد.

در سال های 1995-96، تکنولوژی های جدید خیلی سریع شروع به رشد و ظهور کردند، برای همین ما چندین ویرایش نسخه AVP1 و چندین نسخه AVP2 عرضه کردیم در کنار این محصولات جدید، برای سیستم عامل DOS، ما همچنین محصول آنتی ویروسی را تولید کردیم که از سرور های Novell محافظت می کرد به نام AVP For Novel 1.0.

درباره ی نام AVP یک داستان جالب وجود دارد که دوست دارم تعریف کنم: چگونه یک اشکال چاپی یک برند شد! مخفف کلمات Antiviral Toolkit Pro باید ATP بشود؛ اما وقتیکه ما آن فایل را برای مرکز آزمایش ویروس در دانشگاه هامبورگ ارسال کردیم من به اشتباه اسم فایل راavp.zip ذخیره کرده بودم (به جای atp.zip). وقتی من متوجه ی این مسئله شدم که محصول بسیار محبوب واقع شده بود و تمام متخصصان خارجی هم مشغول ارزیابی آن بودند و تغییر نام کاری بیهوده بود. ما بعدا تصمیم گرفتیم که در نسخه ی بعدی مخفف کلمات AntiViralPro را انتخاب کنیم و بعد از آن سال ها از آن برند استفاده شد.

در همین سال ها ناتالیا کسپرسکی (Natalya Kaspersky) به ما پیوست و با انرژی خیلی زیادی مشغول به فعالیت در زمینه ی توسعه شبکه نمایندگان و فروش شد. در سال 1996 ما یک قرارداد OEM با شرکت آلمانی جی-دیتا (G-Data) برای عرضه ی هسته (engine) آنتی ویروس هایمان امضا کردیم. این آلمانی ها بودند که به سراغ ما آمدند و اولین تکنولوژی پارتنر کسپرسکی شدند.


خاطرات کسپرسکی

آن موقع اولین باری بود که ما با جدیت به فکر ساخت و توسعه ی محصولاتی برای ویندوز 95 و یک engine چند پلت فرمی افتادیم و آن AVP 3.0 بود. در همین سال ما با یک بحران در KAMI مواجه شدیم و همه ی این عوامل ما را به سمت مرحله ی بعدی پیشرفت حرکت داد، آن هم به تنهایی ...

و در تاریخ 26 ژوئن 1997 شرکت ما ثبت شد! ما واقعا برای انتخاب نام شرکت کشمکش داشتیم. من مخالف استفاده از نام خانوادگی ام بعنوان اسم شرکت بودم اما سرانجام همکارانم موفق شدند نظر من را تغییر دهند و من را قانع کنند. آنها معتقند بودند اسم من به خوبی شناخته شده است و ما می توانیم از مزایای آن استفاده کنیم. از ابتدا شروع کردن بی دلیل و پرخرج بود و وضعیت مالی ما آنقدر خوب نبود که بتوانیم از عهده ی هزینه های آن برآییم. زمانیکه ما تنها 15-20 کارمند داشتیم همه چیز به سادگی پیش نمی رفت. درآمد ما ثابت نبود و ما بعضی وقت ها مجبور بودیم از حقوق خودمان صرف نظر کنیم.

با خرسندی بسیار زیاد بعد از چند سال تمام این مشکلات به شرایط غیر قابل باوری تبدیل شد و ما به مرحله ی تولید رسیدیم: در سال 1998 ما 9 محصول تولید کردیم. قراردادهای شرکتی امضا می شدند و بر تعداد کارکنان ما افزوده می شد و سهم ما در بازار افزایش می یافت. خوشبختانه سهم ما در بازار آنتی ویروس روسیه از 5% به 50% رسید! و از آن به بعد ما تنها محصولات آنتی ویروس عرضه نمی کردیم، بلکه خدمات 24 ساعته نیز ارائه می کردیم. همجنین یکی از محصولات پیشرو ما در نوامبر 2000 به نام آنتی ویروس کسپرسکی به بازار معرفی شد، در آن زمان ما نه فقط کامپیوترهای خانگی بلکه ایستگاه های کاری، فایل و ایمیل سرورها تحت ویندوز، لینوکس و FreeBSD و همینطور شبکه های Novel و فایروال ها را نیز در شبکه های کامپیوتری محافظت می کردیم.

در ابتدای هزاره که شرکت در حال گسترش جغرافیایی بود در سال 1999 ما اولین اداره ی خود را خارج از روسیه در انگلستان-کمبریج (Kaspersky Labs UK, Cambridge) افتتاح کردیم. این واقعا یک مرحله ی برجسته در تاریخ شرکت بود. من سوال های غیر مهمان نوازانه را به یاد می آورم که در یک کنفرانس خبری در لندن از من پرسیدند:"ما الان راه حل های امنیتی زیادی داریم، بنابراین شما فکر می کنید چه چیزی به ما بدهید؟" من به آنها درباره ی تکنولوژی بی نظیرمان و ابتکاراتمان گفتم و سعی کردم گزارشی به آنها بدهم تا متوجه ی حقیقت اصلی شوند که محصولات ما سرآمد دیگر محصولات است. من موفق به انجام این کار شدم و آنها را متقاعد کردم! شاید به سرعت این کار را انجام ندادم اما خوشبختانه در نهایت موفق شدم.

پس از آن، کار ما خیلی سریع در دو بعد پیچیدگی و جغرافیایی پیشرفت کرد: من به خصوص سال 2003 را به خاطر می آورم که ما دفترهای کاریمان را در سراسر دنیا و در کشورهای آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن و چین افتتاح می کردیم. تا سال 2009 ما در لهستان، هلند، سوئد، رومانی، ایالات متحده ی امریکا، کره ی جنوبی و استرالیا حضور پیدا کرده بودیم. در سال 2010 ما بعنوان رهبر در بازار فروش آنتی ویروس امریکا شدیم و همچنین... اسپانسر فراری(Ferrari) شدیم!

در طول این 15 سال شرکت ما از یک خانواده ی کوچک به یک شرکت بین المللی با بیش از 2500 کارمند تبدیل شده است. ما امروز بسیار کامل تر و متفاوت تر از روزهای اول کار می کنیم: سرمایه و پشتوانه بدست آورده ایم، دانش را به بازار عرضه کردیم و به شناخت جهانی رسیده ایم. اما تمام چیزهای اصلی مثل ایده های ما که خیلی برایمان اهمیت دارد بدون تغییر باقی مانده است. و همچنان تا به امروز من هرگز از تکرار این جمله خسته نشده ام که:"ما اینجا هستیم تا دنیا را حفظ کنیم!"