آکروتیری: بازگشایی قفل اسرار گذشته

25 خرداد 1395 آکروتیری: بازگشایی قفل اسرار گذشته

روابط عمومی شرکت( ایدکو ) توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران؛

ممکن است شعار ما را به خاطر داشته باشید، همه آن ها در مورد نجات دنیا هستند که با لغات، اعمال و گاهی اوقات ترکیبی از این دو مطرح شده اند. اما نجات جهان کاری پیچیده است و هیچ کس تا به حال موفق به انجام آن نشده است. تاکنون اشاره به برنامه ای برای آموزش توسعه جهان به منظوردر امان ماندن نشده است .به همین دلیل است که بخشی از آموزش مداوم ما به مطالعه در گذشته و یادگیری از اشتباهات اجدادمان خلاصه می شود.

برای مثال پیشنیان باستانی ما حتی موفق به ذخیره تکه کوچکی از جزیره سنتورینی یونان هم نشدند و هیچ کس نمی داند که واقعا چه اتفاقی رخ داد. لابراتوار کسپرسکی تصمیم به بررسی اسرار دوره مینوان و سرمایه گزاری در یک حفاری باستان شناسی در نزدیکی شهر باستانی آکروتیری گرفت.

پیشینه تاریخی

مردم از زمان های باستانی در ترا (سانتورینی،یونان امروزی) زندگی می کردند. شواهد اولیه از رفتار انسان های آکروتیری نشان می دهد این دوران به 5 میلیون سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. با گذشت زمان ماهیگیری و زراعت در روستای کوچک آنان گسترش یافت و توسعه زیستگاه به حد قابل توجهی رسید. مردم در آنجا حدود 500 سال کامیاب شدند.

ترا، این شهر باستانی علاوه برساکنانش، کوه آتشفشان هم در خودش نگه می داشت که در اواسط دومیلیون سال قبل از میلاد ، فوران عظیمی آن زیستگاه را در زیر لایه ای از خاکستر آتشفشانی به خاک سپرد. البته این منطقه به دست باستان شناسان مدرن محفوظ مانده است.

چه چیز ویژه ای در مورد آن روستا وجود دارد؟

زیستگاه ترا در اثر آن حادثه با مینوان یکی شد و از آنجا که زبان باستان شناسی یک تمدن بسیار جالب و مهم است می توان اطلاعات زیادی از آن دوران به دست آورد، دانشمندان یافتند که در دوره مینوان، مردم از تکنولوژی اعدادی استفاده می کردند که این تکنولوژی چند قرن بعد از آن ابداع شد. علاوه بر فناوری های پیشرفته، نقاشی های دیواری، سفال و مبلمان به لطف لایه های ضخیم خاکستر به طور قابل توجهی محفوظ ماندند.

قابل ذکر است، زیستگاه ها شامل تعدادی از راه حل های مهندسی می باشند که تمام این ها غیر معمول و جلوتر از زمان خود بودند، مانند سیستم های زهکشی پیشرفته و ساختمان های سه طبقه. آن ها حتی لوله کشی برای طبقه دوم ساختمان هایشان هم داشتند و این چیزی است که در دوران مدرن هم در دسترس همه قرار ندارد.

مهاجران آکروتیری ستون هایی ساخته بودند که باید مورد توجه خاص دانشمندان قرار بگیرد، سازه های سقف آنها در برابر زلزله مقاوم طراحی شده بود. این سازه ها به ما می گویند که ساکنان آکروتیری آماده سازی و آموزش های پیشرفته جهت مقابله با فوران آتشفشان را دیده بودند. علاوه بر این ها با توجه به نتایج خاکبرداری می توان متوجه شد که آنها چندین بار شهر خود را بازسازی نموده اند.

شهر بدون نام

سانتورینی دارای اسرار بسیاری است که تاکنون هنوز کشف نشده است. در واقع، هیچ کس نمی داند که نام واقعی این زیستگاه چه بوده است و هیچ تابلوی راهنمای شهری در آنجا جان سالم در به در نبرده است. آکروتیری نام روستای مدرن واقع در نزدیکی محل حفاری است که به این روستا عطا کرده اند .

یک نکته جالب دیگر این است که دستگاه حفر کننده هیچ قربانی ناشی از فوران آتشفشان پیدا نکرده است. به نظر می رسد که قبل از فوران آتشفشان، زلزله رخ داده و مردم زمان زیادی برای ترک آن محل نداشتند. هرچند که هیچ کس نمی داند این حادثه تا چه اندازه با آن ها فاصله داشته است. سونامی نزدیکترین جزیره (از جمله کرت) را درگیر خود کرده بود.

با توجه به مطالعات اکروتیری، دانشمندان می توانند بیشتر در مورد روبه رویی مردم باستان با مصائب و حوادث طبیعی اطلاعات کسب کنند. متاسفانه در صورت نداشتن توجه کافی، امکان ناپدید شدن این مکان تاریخی وجود دارد. ما در پروژه آکروتیری سرمایه گزاری کرده ایم زیراکه لابراتوار کسپرسکی همیشه برای باستان شناسان ارزش بالایی قائل بوده است. کاوش برای تمدن های باستانی به طور کامل بی شباهت با آثار فعالیت های مجرمان سایبری نیست.

همان طور که می دانید چشم انداز تهدیدات هر روز کامل تر می شوند، در لابراتوار کسپرسکی، امنیت سایبری است که همیشه در ذهن ما وجود دارد و امروزه ما تهیداتی را پیش رو می گذاریم که می تواند مکمل تمدن های باستانی باشد. دولت در حال حاضر می داند که چگونه به تخلیه مردم قبل از حوادث و مصائب طبیعی بپردازد و دانشمندان پیش بینی فوران های آتشفشان را می کنند اما بشر همیشه راه هایی برای نابود کردن دیگران اختراع می کند.

حفاظت از گذشته بخش مهمی از حفاظت ما در آینده را تخمین می زند و لابراتوار کسپرسکی مفتخر است که می تواند در این کار بزرگ نقش مهمی را ایفا کند. برای مثال: پیدا کردن راه هایی برای تامین امنیت مردم از حوادث و مصائب انواع سایبرنتیک.

 منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.