تحول پدیده زورگویی: از مدرسه تا گوشی هوشمند

31 خرداد 1394 تحول پدیده زورگویی: از مدرسه تا گوشی هوشمند

پدیده زورگویی یا همان قلدری کردن چیز جدیدی نیست. خیلی از آدم‌بزرگ‌های الان از زور شنیدن در دوران مدرسه خاطرات زیادی دارند. زورگویی به‌طور معمول «آزار فیزیکی و کلامی در محیط مدرسه» تعریف می‌شود، اما وابستگی بیش از اندازه به اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی یعنی زورگویی دیگر به دنیای کودکی ختم نشده و ممکن است با پدیده‌ای به نام «زورگویی سایبری» روبه‌رو شوید؛ پدیده‌ای شایع در دنیای آنلاین.

براساس نظرسنجی اخیر کسپرسکی با همکاری موسسه مطالعاتی B2B International درباره کنترل فضای وب، 22 درصد از پدر و مادرها، یعنی نزدیک به یک‌چهارم والدین شرکت‌کننده در نظرسنجی اعلام کردند که از کنترل آنچه فرزندشان در اینترنت می‌بیند یا انجام می‌بینند ناتوانند. این درحالیست که 48 درصد از پدر و مادرها نگرانی عمده خود را زورگویی سایبری عنوان کردند.

با محبوبیت روزافزون رسانه‌هایی نظیر فیسبوک، اینستاگرم و توییتر، زندگی آفلاین و شخصی بیش از پیش با زندگی آنلاین گره می‌خورد. این بدان معناست که زورگویی با خروج از محیط مدرسه پایان نمی‌یابد. در واقع زورگویی ممکن است در مدرسه آغاز شود و در دنیای آنلاین و رسانه‌های اجتماعی ادامه پیدا کند.

آموزش استفاده مسئولانه از فناوری به اندازه یاد دادن شیوه‌های دفاع حفظ امنیت فردی اهمیت دارد. دیوید اِم (David Emm)، یکی از محققان ارشد کسپرسکی می‌گوید: «کودکان هنگام تعامل با دیگران در دنیای آنلاین، همانند دنیای آفلاین باید به یک درک اخلاقی دست پیدا کنند. این مساله حس همدلی کودکان را تقویت می‌کند و احتمال درگیری در زورگویی و خلافکاری‌های سایبری را کاهش می‌دهد. نکته مهم دیگر آنکه افراد از سنین کودکی باید با تهدیدات و خطرات برخی فعالیت‌های آنلاین آشنا شوند.»

دکتر ثمینه شهیم (Samineh Shaheem) بنیانگذار کمپین Bolt Down on Bullying علیه آزار و زورگویی می‌گوید: «کودکان بسیار آسیب‌پذیرند و تجربه ناگوار زورگویی ممکن است مشکلات عاطفی و فیزیکی فراوانی را برای آنها به‌وجود بیاورد؛ مشکلاتی که به سلامت و تحصیل آنها ضربه خواهد زد. پدر و مادرها چه در دنیای آنلاین و چه در محیط آفلاین باید رفتار و فعالیت‌های فرزندان خود را تحت نظر داشته باشند تا از آنها برابر آزار و اذیت‌های احتمالی محافظت کنند. تجربیات تلخ کودکی اغلب آسیب‌های جبران ناپذیری به افراد وارد می‌کند.

«زورگویی سایبری امروزه به مساله نگران‌کننده‌ای تبدیل شده. کودکان ما بیش از هر زمانی به اینترنت دسترسی دارند و این مساله کودکان را بیشتر در معرض تهدیداتی نظیر زورگویی اینترنتی قرار می‌دهد.»

زورگویی سایبری شامل آزار فیزیکی نمی‌شود، اما دلایل زیر نشان می‌دهد زورگویی آنلاین در مقایسه با قلدری به سبک مرسوم تاثیر به مراتب بدتری روی افراد می‌گذارد:

* پنهان ماندن هویت آزارگران: زورگویی آنلاین ممکن است به‌صورت کاملا ناشناخته انجام شود و این مساله شناسایی هویت افراد آزارگر را دشوار می‌کند. از این گذشته آزارگران سایبری تاثیر مخرب فعالیت‌های خود روی افراد قربانی را رصد نمی‌کنند و این مساله باعث می‌شود آزارگران به تهدید و آزار خود ادامه دهند.

* فرار کردن دشوار است: امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که با اینترنت سروکار نداشته باشد؛ این یعنی جمعیت بزرگی از کاربران به اطلاعات شخصی که آزارگران سایبری از قربانیان خود در اینترنت منتشر می‌کنند دسترسی پیدا می‌کنند.

* آنلاین بودن: اتصال پیوسته از اینترنت، کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند افراد را همواره در معرض خطر آزار سایبری قرار می‌دهد.

* زورگویی سایبری مخرب‌تر از درگیری‌های فیزیکی: زورگویان اینترنتی قربانیان خود را نمی‌بینند و از مشاهده حالات صورت، واکنش‌ها و احساسات آنها عاجزند. این مساله باعث می‌شود آزارگران با درگیری عاطفی بسیار کمتری به رفتارهای آسیب‌زننده خود ادامه داده و به عقاید و احساسات دیگران توجهی نشان ندهند.

مشکل اینجاست که امروزه والدین به‌ندرت از آزار و اذیت‌هایی که کودکان در دنیای آنلاین متحمل می‌شوند باخبرند و کودکان نیز اغلب جسارت بازگویی تجریبات ناگوار خود را ندارند. آگاهی بیشتر از مساله زورگویی، عوامل و شیوه‌های آن در جامعه امروزی به ما کمک می‌کند از تهدیدات و قلدری‌ها جلوگیری کنیم.

برای آشنایی با راه‌های مبارزه با زورگویی سایبری به پورتال آموزشی کسپرسکی سر بزنید. این وب‌سایت اطلاعات مفیدی را درباره پدیده زورگویی و مدل‌های آموزشی دراختیارتان قرار می‌دهد.

منبع: کسپرسکی آنلاین

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.